Na žalost, ne stižem da postujem bilo šta, pa ću kačiti stvari sa nauma sa zakašnjenjem. UMCs su mi se nametnuli kao tema za razmišljanje pre par emisija, kasnije ću napisati zašto. Prvo, reč je o grupi koja je jedna od mojih all time favorita. Budući da sam mudroser koji tu traži neke ispravne likove, uglavnom, to znači da imaju pre svega stav koji cenim. On je jasno definisan, a pored toga i ostali elementi su na nivou, pričamo o stilu pod jedan, pod dva pričamo o instrumentalnoj podlozi.
Grupa kao takva ima dva albuma. Jedan iz '91, "Fruits of nature", drugi iz '94, "Unleashed". Drugi je korektan, ali u toj godini je prosto bila mnogo jača ponuda, a i struje hopa su krenule nekim drugim smerom kao i oni. To je godina gde afrocentričnost koja je kulminirala krajem osamdesetih osetno počela da slabi na konto ulične priče, a to je nešto što UMCs na način koji je bio tražen nisu bili. Tu negde posle i bivaju zaboravljeni. Inače, grupu čine Haas G (koji producira nakon razlaza grupe, njegov je "Magic stick", ima ga po Goustfejsovim i Dekovim izdanjima, čini mi se da sam čitao i da potpisuje neke važnije mejnstrim izvođače), a drugi član je Kool Kim (potpisuje se i kao NY Oil, pod tim imenom ima izbačeno štogod sa 9th Wonderom i verovatno još par projekata, davno sam slušao Hood Treason i solidan je. Iz tog solo perioda Kool Kima izdvajam kao pod obavezno video za Yall should all get lynched. Ne mogu sada da kopam, ali ko ima živaca neka kuca ključne reči - traži intervju NY Oil-a gde govori o Staten Islandu (odakle su, jel) i o WU priči, gde u stvari priča o tome kako je RZA sa celim tripom ugasio kreativnost ostrva praveći biznis model, odeća, hijerarhija, i ostalo. Jedan od korisnijih intervjua koje sam čitao, mislim, tema je generalno veoma široka, a daje razumevanje priče. Kao utešna, evo jednog intervjua sa unkuta, pominje svašta lokalno - ovde. I još jedan članak odatle gde priča kako je prodao rep - tu.
Plus, nekako mi je promaklo, ali grupa se skupila opet prošle godine.
Sad, očekivao sam da to zvuči istrošeno, u suštini i zvuči. A i jeste puno puta pričana priča, a kao priča nekih likova stoji kao zanimljivo. Ništa posebno kada se gledaju kao pojedinačne stavke. Sa druge strane kada se uzme o kome je reč, čitavo stvaralaštvo, godina, čitav njihov kontekst uopšte, onda ima težinu i vrednost. A kapiram da tako i treba prići, samo neće dobiti neku rotaciju zbog toga.
Na temu. Album iz '91 mi je bitan sada. Treba ga poslušati. Negde je moja intuicija da je album ispred svog vremena. Zašto? Iako ima nekih klasičnih tema i prijava, normalno. Ali, njihov bek tu bek trip koji se javlja tokom albuma je svež, kao i čitavi stilovi. Stvar o kojoj se ne priča skoro nikada, ne flow kao celina, nego samo praćenje ritma, kao hvatanje ritma, lepljenje za podlogu - savršeno. Ne dižu galamu, koliko hvataju na spuštenoj lopti i kreativnosti, nema psovki. To bi bio jedan gotivan pravac da je moglo istrajati sa tim u hopu. ATCQ i De La su se najbolje držali tog sentimenta, a onda se to sve prilično izdelilo. Doduše, poređenje je neka slaba analogija, nisam preterano ozbiljan. Gde su efektivni? Čitav trip je izuzetno prost. Lake igre reči, ali sveprisutne. Existence is a game of chance, I took my chance and Im winning, but then again my life is just beggining, nešto tog tipa kao u Poukama, ili u istoj traci kada Hass G uleti sa and let the horns play i stvarno instrumental krene da priča svoju priču. Tu je sve stopljeno. I muzika i glas, i prosto i jednostavno, a što više slušam album više se otvara. Zato i preporučujem.
Evo plejlista na tjubu - tu.
treklista:
01 One To Grow On
02 Kraftworks
03 Morals
04 Blue Cheese
05 Swing It To The Area
06 Never Never Land
07 You Got My Back
08 Jive Talk
09 Feelings (feat. Tonya Wilcox & Alton Sharpton)
10 Any Way The Wind Blows
11 Pass It On (feat. Kwazi & Prophet)
12 Woman Be Out
13 Hey Here We Go
14 It’s Gonna Last
download 320kbps-a ili u flac formatu na blogu - tu.
Album je po zvuku, rekao bih i sa pravom, okarakterisan, van kulture, kao rep za nešto mlađu publiku, afro tinejdžere. A to zvuči potencijalno dosta mekano, klovnovski. Glavni singl je bio Blue Cheese, mahom zbog toga.
Čitajući na nekoliko traka komentare skontao sam da se često ponavlja nešto tipa /kopam ovo od kada je izašlo, ali još uvek nemam pojma o čemu pričaju/. Što je kul. Blue Cheese je inače sleng za nekog ko je wack, u tom kontekstu sam i ja skapirao stvar. Mislim da to svakako delimično stoji. Ali, čitava stvar ide na neki drugačiji nivo kada se pročita šta kaže Kool Kim o tome (izvor unkut):
Now many of you think that we actually named the song “Blue Cheese” ’cause we was off the bugg – NO! We named it that because we KNEW that the minds of music listeners were like 5 year-olds – that all we had to do was have a catchy hook and a hot beat and y’all would rock to the song. The song in reality is pure nonsense. It was done intentionally to an extent as an insult to sheeple (sheepish people).
Dakle, čist bezobrazluk. Ali, ono što je jače, meni kao slušaocu stvarno čitav album ima taj trip. Onda treba misliti o lirici. A stvarno je jednostavna, postoji nekoliko recepata kojih se drže - ne psuj, lomi reči, pričaj kreativno, pozitivno, drži se ideologije i sprdaj se, igramo se. Onda u stvari imamo likove koji su klinci, furaju ispravan trip jer je to njihovo osećanje, inače su aktivisti u svojim prostorima, okruženi malo čim pozitivnim, imaju hop kao kanal za izražavanje, hoće nešto pozitivno, ali i da uzmu novce, a u suštini bi se zadržali na sprdnji i pozitivi. Onda u hopu kroz čitav taj sladunjavo upakovani trip isprozivaju sve standardne adrese, jer zapravo njihov reprezent na albumu je prilično jak, iako ne zvuči opterećeno, egoistično, kao u 90% repa. I ne samo da će isprozivati kroz tekst, nego će još napraviti formu traka da se svide degenima. A onda ipak nije to baš tako, jer je poenta sprdnja i građenje, imaju svoje jasno mesto u kulturi, pa u stvari se trake mogu shvatiti i na drugi način, i na treći. To je suštinski kvalitet albuma, jer možeš biti uhvaćen u tome, tera na preispitivanje, na razgrađivanje čitavog tog sveta kako bi se otkrilo o čemu je zapravo reč. Tera da imaš ulogu u tome, da ne bi ispao sheepish peep. Pošto nije dečija pesma kao što se mislilo. Nego se oni stavljaju u ulogu vaspitača, a inače su deca, i tretiraju slušaoce kao decu, što inače nisu, i sve je svedeno na klinački tripove, ali i na vaspitanje u osnovi, kako sebe, tako i šablona zajednice i kulture, od strane dva klinca koji se iskreno zajebavaju. Mislim da je vaspitanje tema koja otvara svako jebeno pitanje, kao i da je doslednost u toj priči mnogo teže dostižna od kum nivoa ulične priče. Jung bi ovde govorio o pojavljivanju arhetipova. Ja bih se sa tim složio, zato neću mnogo više o tome, imam dve trake još da pomenem.
Prvo, mislim da je vrlo carski što je ovo uvodna traka za album.
If rhyme's a boat, the beat must be my crew
A mental ingredient, all of which is alarming
Not harming, better said disarming
As I disarm you, I neutralize your weaponry
To make you more appropriate to deal with me
And then I give you one to grow on
Pa sam izvod trake Haas Gja koji je pokidan:
Grow on this when you're feeling kinda small
Grow on this to get through life all
Grow on this to have fun for the creator
Grew and grew, and when the time came play the
Old flow short now I'm wicked to the port of authority
You and I vers' the majority
Here's what we're looking at, here
At the count of three let's hear the UMC cheer
I ključno:
UMC's is the new way of being!
UMC's je novi način bića/postojanja! To je neka teška filozofija, o kojoj je bih dubio, a rekao bih da je to suština cele priče i da je dobro. To je parametar poente hopa kao kulture, ili svesti kao jedinog kompasa koji imamo u ovom svetu.
I ništa manje, samo više konkretno od Kool Kim-a
Grow on this to make you life seem great
Grow on this to take control of your fate
Grow on this until you finally understand
Grew and grew and now the boy's a U-man
Sit beside the shoreline and think about your woes
Read the whips and way, identify your foes
The realize the sense of this existence
There's great resistance to the minds that mix this
Yes I've made things known, but then again I'm on the down low
Cause it's obvious because my methods show
That I rule on three planes of reality
Universally, Mystically, Conceptually
Univerzalno, mistično, konceptualno/pojmovno - negde je i moja intuicija generalno da je to dobitna formula, ponovo neću pisati, ali to je čista Sokratova priča, čitajte istorije filozofije.
Ova je novijeg datuma, i za stariju decu. Nisam neki fan Marčela, ali za ovo poštovanje. Misleći o zahtevu šta treba da sadrži i koju formu da ima rep za neku mlađu decu, od 2-4 godine, skontao sam da je to prilično ozbiljna stvar. Jer mora da bude jednostavno, a ne smeš da lažeš, a i ne možeš, jer dete ne možeš prevariti - samo pogrešiti u vaspitanju i usrati ga. Ali suštinski nema prevare, misliš da si pametan, u stvari samo će ti odgovoriti kroz život. Druga traka je nešto što sam iskopao pre koju godinu i oduševio se. Manda i Ljuba i njihov pokret "Dobar dan".
Edit: Juče video da Manda i Soraja imaju svoj šou, jedva čekam reakciju deteta ako slučajno snimi to na tvu.
Cenim da tu traku treba sačuvati od zaborava. U odnosu na Marčelovu mnogo je prijemčivija za neku mlađu publiku, a i potpuno legitimna sa elementima hopa, zato poslušati pažljivo. Neću pričati više meku priču o deci, a ii nije meka, osnovna je. Zapazite formu trake, sadržaj i prosudite može li se to koristiti u vaspitne svrhe. Laković, Kockica, Dj Nick...
Emphatically the answer was yes.
Ovo je jedna od najjačih ako ne i najjača sa albuma, najteža, po konceptu upravo. Tu se pokazuje da Blue Cheese nije baš samo sprdnja, i tu se vidi težina afrocentričnog koncepta Fruits of nature, shvatimo bukvalno da bi koncept bio jasan - ljudi su voće (plodovi) prirode. Deo tog stabla, dakle, i ne bilo koji. Ne govorimo o upotrebnoj vrednosti, možemo o semenima, da zadržimo tu terminologiju.
Zašto je još traka jaka - govori o deci nedođije koja nikada nisu videle "a man with a mic in his hand", potpuno sulud reprezent koji u svoj jednostavnosti pokazuje složenost. Dečija traka - sasvim sigurno, a svako dete će je razumeti u skladu sa svojim godinama.
Što me je navelo da razmislim šta znam o repu za decu na domaćim prostorima. Ima par traka koje bih naveo.